Glutenfritt,  Middag på 30 minutter,  Oppskrifter,  Vegetar

Squashpasta

Ja, jeg er glad i pasta, men av og til kan jeg få en tung følelse i kroppen etterpå. Denne squashpastaen derimot kan jeg spise så mye jeg bare orker av. I tillegg har jeg fått mannen min hekta på den. Om vi skal velge hvilken pastatype vi skal bruke blir det alltid squash i stedet for vanlig pasta. Det er sunt og kan lett smaksettes som du ønsker. I tillegg går det ganske raskt.

Grunnen til at jeg har laget så mye av denne i det siste er at vi har hatt utrolig god squashavling på hytta, og som pasta får man brukt mye squash.
Jeg lar pastaen surre i en god kraft, her velger du selv om du vil bruke grønnsakskraft, kyllingkraft eller kjøttkraft.

Har du en såkalt spiralizer går det selvsagt enklere å lage pastastrimler av squashen, har du ikke dette kan du bruke en ostehøvel og skjære tynne sneier på langs som du igjen skjærer i tynne strimler. Dette er det ingen problem å gjøre en time og to før den skal i gryta, bare dekk godt med plast.

Antall porsjoner: 4-5

Ingredienser:

  • 4 squash
  • 1 1/2 dl god kraft, gjerne hjemmelaget
  • Godt urtekrydder etter eget ønske
  • Salt og pepper
  • Litt god olivenolje

Fremgangsmåte:

Bruk enten en spiralizer eller ostehøvel og kniv som beskrevet over.
Dersom du bruker spiralizer, bør strimlene kuttes i mindre lengder etterpå.
Det kan se ut som det er veldig mye squash, men den synker veldig sammen når den varmebehandles.
Ha litt god olivenolje i ei stor panne eller gjerne støpejernsgryte og ha den strimlede squashen over.
Surr over middels varme i to minutter, ha over urtekrydder og litt salt og pepper.
Ha så kraften over og la det hele surre i fem minutter, vend litt på squashen innimellom. Smak til med mer krydder.
Server rykende varm, gjerne sammen med en god ragu eller tomatsaus.
Lykke til!!

One Comment

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.